Participatie- en besluitvormingsmodel; juist nu!
Door de combinatie van mijn promotie op stakeholderbetrokkenheid en mijn wethouderschap bij een gemeente ontwikkelde ik een participatie- en besluitvormingsmodel voor gemeenten, provincies en waterschappen. Dit model gaat zowel in op participatie in overheidsbeleid als de betrokkenheid van de overheid bij initiatieven in de samenleving. Het maakt de verbondenheid tussen de systeemwereld van de overheid en de leefwereld van de samenleving inzichtelijk. De rollen en verantwoordelijkheden van verschillende partijen zoals initiatiefnemers, raden en colleges zijn schematisch weergegeven over de vijf fasen van het besluitvormingsproces.
Interesse in het participatie- en besluitvormingsmodel? Neem dan contact met mij op via tanja@farfallaservices.nl.

Waarom een participatie- en besluitvormingsmodel?
Onder de omgevingswet moeten gemeenten, provincies en waterschappen participeren bij het vaststellen van omgevingsvisie, programma, omgevingsplan en omgevingsverordening. Hiervoor stellen ze participatiebeleid op, waarin is uitgewerkt hoe de gemeente, provincie of waterschap vorm geeft aan participatie en welke eisen daarbij gelden. Daarnaast is de Wet Versterking participatie op decentraal niveau aangenomen. Deze verplicht gemeenten, provincies en waterschappen om stakeholders (inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties) te betrekken bij het ontwikkelen en evalueren van hun beleid. Naast het al bestaande inspraakrecht krijgen stakeholders de mogelijkheid om te participeren in beleidsprocessen. De gemeente, provincie of waterschap legt deze mogelijkheid vast in een participatieverordening en geeft daarin aan hoe zij invulling geven aan de participatie. De (inspraak- en) participatieverordening gaat in op de betrokkenheid van stakeholders bij het overheidsbeleid. Hoe initiatiefnemers bij hun activiteiten andere stakeholders betrekken valt buiten de verordening, maar moet wel worden uitgevoerd onder de omgevingswet bij het aanvragen van een omgevingsvergunning.